NIO* on vuonna 2014 Shanghaissa perustettu sähköautoyhtiö, jonka kurssi oli kovassa nosteessa viime vuonna. NIO:n osake on listattu New Yorkin, Shanghain ja Hong Kongin pörsseihin. NIO listautui syksyllä 2018.
NIOn Q2-tulos oli hieman analyytikoiden ennusteita parempi. Autojen toimitukset kasvoivat, mutta tappio syveni. Onko NIO sijoittajien seuraava Tesla?
Kiinan Tesla
NIOa on kritisoitu Teslan kopioimisesta ja yhtiötä kutsutaankin “Kiinan Teslaksi”. Kiinassa on myös muita sähköautoyhtiöitä, kuten Xpeng, mutta NIO on edelleen markkinajohtajan asemassa. Teslaan verattuna, niin tunnuslukujen kuin tuotannon suhteen, NIO on silti hyvin pieni yhtiö, mutta pitkän aikavälin potentiaalia yhtiöllä on.
NIOn ensimmäinen automalli oli Teslan Roadsterin tapaan urheiluauto EP9, joka on ollut tuotannossa vuodesta 2016 lähtien. EP9 ei tosin ollut sunniteltu perinteisille kuluttajamarkkinoille, sillä auton hinta oli alkuvaiheessa yli kolme miljoonaa dollaria.
NIOn seuraavat mallit olivat pääasiassa katumaastureita, kuten ES8, S6 ja EC6. Ensimmäinen sedan-malli ET7 esiteltiin 2021 ja toimitukset alkoivat vuoden 2022 toukokuussa. Myös pienempi sedan ET5 on päässyt tuotantoon.
Pidemmät toimintamatkat ja akun vaihtomahdollisuus
NIOn lupaamat toimintamatkat uusimille malleille ovat selkeästi parempia kuin kilpailijoilla. Esimerkiksi uusin ET7-sedan kulkee NIOn mukaan jopa 1000 kilometriä yhdellä latauksella.
NIO lupaa asiakkaille myös rajoittamattoman elinikäisen takuun ja ilmaisen tienvarsipalvelun sekä auton laitteita varten kahdeksan gigaa ilmaista tiedonsiirtoa kuukaudessa.
NIOn omia latausasemia puolestaan on maailmanlaajuisesti reilut 830 kappaletta. Yhtiö myös tarjoaa suhteellisen edullista palvelua, jossa NIOn työntekijät tulevat latausautolla lataamaan auton asiakkaan haluamaan sijaintiin Kiinassa.
NIO Service on yhtiön palvelupisteiden verkosto, jonka kautta asiakkaat voivat tilata autojen huoltopalveluita suoraan vaikka kotiin tai tilata auton noudon ja kotiinkuljetuksen isomman remontin yhteydessä.
NIO Power taas tarjoaa latauspisteitä, joita voi myös tilata ja asentaa kotiin sekä työpaikoille.
Power-yksikössään NIO kehittää akkujen pikavaihtopisteitä, jossa asiakkaat voivat vaihtaa akun minuuteissa, sen sijaan että odottaisivat akun latausta. Tämä onkin yksi NIOn kilpailueduista. Sellaisia asemia, joissa akun voi vaihtaa nopeasti on jo yli 960. Akun vaihtopalvelu toimii kuukausiveloituksella.
Teslalla oli myös vastaavia suunnitelmia, mutta yhtiö luopui niistä muutama vuosi sitten.
NIOn Q2 tulos analayysissa
- Liikevaihto 1,54 mrd. USD, kasvua 17,5 % vuoden takaiseen
- EPS -0,20$ (-0.03 $ 2021 Q2)
- Käyttökate 13 % (18,6 % 2021 Q2 )
NIOn autojen toimitukset kasvoivat yli vuodentakaisen tason ja ylittivät myös yhtiön oman ohjeistuksen. Tämä oli syy tuloksen jälkeiselle kurssinousulle.
Liikevaihto kasvoi vuoden takaiseen verrattuna 17,5 %. Myös osakekohtainen tulos oli ennusteita parempi ollen -0,20 dollaria osakkeelta. Analyytikoiden konsensusennuste oli -0,22 $.
Tuotanto palaamassa kasvuun koronasulkujen jälkeen
Yhtiö kärsii erityisesti alihankkioiden ongelmista, joiden tehtaita on joutunut koronasulkuihin. NIO toimitti toisella kvartaalilla 25 059 autoa, joka on noin 3000 enemmän vuoden takaiseen verrattuna.
NIO ennusti ensimmäisen kvartaalin raportissaan tuotannon olevan 23 000 – 25 000 autoa, joten yhtiö ylitti omat ennusteet hienoisesti.
Yhtiön toimitusjohtaja William Bin Li ilmoitti 2022 vuoden toisen puoliskon olevan “kriittinen” yhtiön kannalta. Yhtiö onnistui tuottamaan ET7 sedan lippulaivamallia täydellä teholla. Uusimmat ET5 mallin tuotannon on määrä alkaa syyskuun lopussa.
Mikäli Kiinassa ei tule laajoja NIOn toimintaan vaikuttavia koronasulkuja ja tuontantomäärät pysyvät normaalissa yhtiö ennustaa toimittavansa 31 000-33 000 autoa kolmannella kvartaalilla. Liikevaihdon yhtiö ennakoi olevan 1,9-2 miljardia yhdysvaltojen dollaria.
NIOn kurssi oli kovassa nosteessa kesästä 2020 alkaen
Tammikuussa 2021 NIOn kurssi kävi yli 61 dollarissa. Kurssinousussa oli paljon sähköautobuumin tuomaa spekulatiivista hypeä ja kurssi onkin tullut alas huipuista lähes 70 prosenttia, mutta on noin 20 dollarin nykykurssilla silti selkeästi korkemalla kuin vuoden 2020 kesällä, jolloin sijoittajat löysivät osakkeen. Yhtiö ei ole vielä voitollinen vaan tekee edelleen tappiota.
Vuoden 2022 alusta kurssista on sulanut lähes puolet. NIOn osake on laskenut tammikuun 2021 huipuista 70 %,
Ennuste
Yhtiötä seuraa 36 analyytikkoa ja suurin osa antaa NIOlle “Osta” suosituksen. Muutama kehottaa ylipainottamaan ja pitämään osaketta. Yhtään alipainota- tai myynti-suositusta yhtiö ei saa.
Analyytikoiden (32 kpl) antama mediaanitavoitehinta on 29,23 $, joka on noin 34 % korkeammalla kuin 12.9. päätöskurssi.
Sijoita sähköautoyhtiöihin eTorossa
NIOn osake* löytyy monen muun kansainvälisen yhtiön tapaan eTorosta. NIO:n lisäksi eTorosta löytyy myös muita kiinalaisia sähköautoyhtiöitä kuten Xpeng* ja Li Auto*. Yhdysvaltalaisia löytyy eToron valikoimasta muun muassa Tesla*, Rivian* ja Lucid*.
(*) Affiliate-linkki. Linkin kautta siirtyminen sivustolle ei aiheuta kuluja käyttäjälle. Tehdyistä tilauksista sivusto voi saada rahallisen korvauksen.
Alkuperäinen artikkeli julkaistu Sijoittaja.fi:ssä: Analyysi: NIOn tappiot kasvoivat – sähköautotoimitukset kasvussa
Kuvalähde: NIO mediabank